Een onmisbare term die je de laatste maanden veel voorbij hebt horen komen is het woord Influencer. Maar wat is Influencer marketing software eigenlijk en wat maakt het anders dan andere software systemen.
Wat houdt Influencer Marketing Software in?
Influencers zijn invloedrijke personen op social media, zij kunnen ervoor zorgen dat je bedrijf een beter imago krijgt of dat er een nieuw product aangeprezen wordt. De meeste softwareprogramma’s gebruiken bloggers, vloggers, internet goeroes of beroemdheden. Deze personen kunnen ervoor zorgen dat jouw content veel mensen in een korte tijd bereikt. Dit werkt anders dan ‘referral marketing’ want daarmee deel je alleen je merk met de mensen die je kent.
In de meeste gevallen houdt het softwaresysteem bij wat de Influencer moet gaan doen, bijvoorbeeld een Instagram post met het product en een aantal bijbehorende hashtags maar vergeet vooral niet om de Influencer een review te laten schrijven. Qua compensatie is het mogelijk om een bedrag te koppelen aan het aantal volgers dat een Influencer heeft.
Wat doet een influencer Marketing software eigenlijk?
De software zorgt ervoor dat merken en influencers gekoppeld kunnen worden. Neem als voorbeeld Juulr.com, een merk schrijft zich in, eveneens als een Influencer. Dan kan het desbetreffende merk opzoek gaan in de database naar interessante influencers met de door hun gekozen categorieën. Maar hoe weet een merk eigenlijk dat het de juiste Influencer uitkiest om te benaderen. Door middel van het koppelen van de social media accounts van de Influencer kan er gekeken worden of de content die geplaatst wordt matcht met de content die het merk voor ogen had. Ook is het mogelijk om de analytics te bekijken, daarin zie je:
- Engagement level
- Het aantal voltooide acties
- Wat het gemiddeld bereik is
- Welke kanalen de Influencer gebruikt
- En de prijzen die de Influencer vraagt voor zijn of haar post
De prijzen kunnen zelf gekozen worden door de Influencer, passend bij elke tijdsduur. Er kan gekozen worden voor een permanente post, of het aantal dagen of uren dat de post online moet blijven staan. De tijdsduur kan natuurlijk in overleg plaats vinden.
Ook de Influencer kan een profiel aanmaken. Daarin worden de social media accounts gekoppeld die worden gebruikt door de Influencer. Daarna is het afwachten tot diegene wordt benaderd door een merk.
Door middel van een Influencer platform zal je slecht presterende accounts niet tegenkomen. Hierdoor zal je altijd een duidelijke lijst van Influencers met een groot bereik samen kunnen stellen voor jouw merk of product.
Samenvattend
Influencer marketing software gebruikt de kracht van de meeste invloedrijke personen op verschillende social media kanalen. Deze manier van marketing zorgt dat je snel een grote groep mensen kan aanspreken die ook daadwerkelijk geïnteresseerd kunnen zijn in jouw merk of product.