Google Adwords, tegenwoordig is de naam Google Ads, is het programma van Google waarmee je op hun enorme netwerk kunt adverteren. Banners in een YouTube video, advertenties in Shopping en boven de zoekresultaten, een video ad bij het openen van een app: dit zijn allemaal voordelen van advertenties die via Adwords lopen. Door gebruik te maken van de faam van Google verbeter je je conversie ratio, werk je aan branding en geef je jouw bedrijf een online aanwezigheid. Google Adwords is een moeilijk programma om mee te werken. De onderstaande drie tips maken het alvast een beetje gemakkelijker voor je.
-
Leer alles over Google Adwords voordat je begint
Voordat je je eerste campagne opzet, is het goed om zoveel mogelijk te leren over het programma. Er zijn honderden artikelen over geschreven voor beginners, met handleidingen, stappenplannen, do’s en don’ts, tips en aandachtspunten. Besteed veel tijd aan je voorbereiding en vind alles uit over Google Adwords. Aan de hand van die informatie begin je een brainstorm waarmee je uiteindelijk bij het juiste plan van aanpak komt voor jou. Een goede voorbereiding is essentieel voor je succes. Zorg ervoor dat je al een Adwords specialist bent voordat je eraan begint.
-
Koppel je Adwords en je Analytics account
Door je Google Adwords- en Google Analytics accounts aan elkaar te koppelen, krijg je een veel completer beeld van je prestaties. Je krijgt niet alleen inzicht in de Adwords informatie, maar ook in hoe bepaalde zoekwoorden gekoppeld zijn aan advertenties en hoe deze de veiling beïnvloeden, bijvoorbeeld. Met een dergelijk compleet beeld ben je direct in staat om je Adwords campagnes te monitoren en bij te stellen en dat met slechts één programma. Vooral in het begin zal je nog zien dat je regelmatig fouten maakt en met deze koppeling grijp je daar direct op in.
-
Werk actief aan je kwaliteitsscore
Google Adwords geeft de advertentie plaatsen weg door deze te veilen. En het bedrag dat je daarvoor biedt is slechts één van de maatstaven die ze hanteren om te bepalen wie de plek krijgt. Een misschien nog wel belangrijkere factor voor Google Adwords is de kwaliteitsscore die je van hen toegewezen hebt gekregen. Deze wordt beïnvloed door het succes van je voorgaande campagnes, maar bijvoorbeeld ook door de kwaliteit van je landingspagina’s, je autoriteit online, de Click Through Rate en de relevantie van je advertentie bij een bepaald zoekwoord. Hoe beter de kwaliteitsscore, hoe lager je kunt gaan bieden en dus hoe groter je winst.
Huur een specialist in en boek succes vanaf dag 1
Helaas is Google Adwords niet een programma dat je direct onder de knie zal hebben. Door te vallen en opstaan word je er steeds beter in. Hier gaat tijd overheen en die tijd – en ook het geld – heb je mogelijk niet. Het is daarom geen slecht idee om een Google Adwords specialist in te huren. Je zet dan direct een goede campagne op, werkt aan je kwaliteitsscore en hoeft zelf het wiel niet nog een keer uit te vinden.